بیایید برای عاقبت به خیری ملت اسلامی مان با هم دعا کنیم
دعا کنیم در اوج اعتماد و اعتقاد به هم متحد باشیم و هیچ فتنه ای نتواند خللی بر موجودیتمان وارد کند.
وبرای فرج هم دعا کنیم
و برای آزاده بودنمان هم دعا کنیم
خدایا عاقبت به خیری آرزوی ماست...
بیایید برای عاقبت به خیری ملت اسلامی مان با هم دعا کنیم
دعا کنیم در اوج اعتماد و اعتقاد به هم متحد باشیم و هیچ فتنه ای نتواند خللی بر موجودیتمان وارد کند.
وبرای فرج هم دعا کنیم
و برای آزاده بودنمان هم دعا کنیم
خدایا عاقبت به خیری آرزوی ماست...
راهپیمایی در فرهنگ امروز ایران هم نوعی رفتار اجتماعی است و هم به عنوان نمادی از مقاومت و انقلاب اسلامی شناخته می شود. به بیانی دیگر راهپیمایی در ایران را باید نوعی نماد رفتار دانست که از منظری نماد و از منظری رفتار محسوب می شود.
اگر به دنبال ترجمه لاتین این کلمه باشید به کلماتی نظیر rally و یا March بر خواهییم خورد که هیچکدام معنای راهپیمایی را نمی رسانند.
در معنای لغوی راهپیمایی به معنی راه رفتن و طی کردن مسیر است ولی در اصطلاح معانی مختلفی دارد که از آن جمله می توان به طی کردن مسیری مشترک توسط تعدادی مشخص و قابل توجه از مردم(افراد جامعه) با هدف مشخص و واحد برای بیان دیدگاه و نظری خاص است که حاکمیت با بیان آن دیدگاه به صورت عمومی مخالفتی ندارد و حتی در بعضی مواقع از آن به شدت حمایت می کند.
قسمت آخر تعریف فوق وجه تمایز راهپیمایی با تظاهرات(Demonstrations) را بیان می کند . از همین جاست که می توان تفاوت راهپیمایی را با تظاهرات دانست. در راهپیمایی حاکمیت با بیان دیدگاه افراد به صورت عمومی موافق نیست و حتی در موارد کاملا مقابل آن طرز فکر قرار دارد.
اکثر تظاهرات ها در مخالفت با دولت ها و حکومت ها شکل می گیرد. وقتی که اقدامات دولت موجبات نارضایتی مردم را به وجود بیاورد مخالفان با تجمع و طی کردن مسیری مشترک با دادن بعضا شعارها و یا بروز رفتارهای خاص اعلام انزجار و مخالفت خود را از تصمیم و اقدام حاکمیت و در بعضی موارد از ماهیت حاکمیت را نشان می دهند.
اما در راهپیمایی حاکمیت نقش تعیین کننده در برپایی این حرکت ها دارد. هرچند عنوان راهپیمایی مردمی باشد و تسهیل در برگزاری و همچنین مدیریت کلان حرکت بی شک مورد حمایت و کمک دولتمردان و صاحبان مناصب است.
چه بسا که برای برگزاری یک راهپیمایی نمادین هزینه های هنگفتی صورت می گیرد که با جمع کردن سرمهره ها و مهره ها مردم را برای بیان هدفی خاص به خیابان ها می کشاند. در کشورهای خارجی بیشتر از این مدل راهپیمایی برای نشان دادن و اعلام وجود احزاب استفاده می شود ولی آنچه در کشور ما برپا می شود نتیجه تظاهراتی است که قبل از انقلاب برای سرنگونی حکومت پهلوی صورت می گرفت.
نتیجه تظاهرات هایی که در زمان پهلوی از طرف مردم و با مدیریت تفکرات امام خمینی ره صورت می گرفت این بود که مردم همیشه در صحنه بعد از انقلاب برای بیان شادی و حضورشان به خیابان ها بیایند.
ادامه دارد...
نشستم دارم شبکه چهار می بینم
یه برنامه داره به نام ققنوس
فراستی نشسته و علی معلم به همره وحید جلیلی
یه صندلی راحتی گذاشتن.
باید بیای ببینی این برادرمون چطور طوی این صندلی دراز کشیده است.
اون یکی داره حرف می زنه این یکی می پره توی حرفاش و این روند همینطور ادامه پیدا می کنه....
اصلا به من چه؟
ولی بحثم اینه که ما خودمون هنوز در رفتارهامان نمی توانیم فرهنگ را رعایت کنیم چطور می خواهیم در خصوص ارزش ها و نمادهای فرهنگ یک کشور نظریه پردازی کنیم.
بس است.
به خدا خسته شدم
از اقدامات بی فکر و برنامه از این همه ندانم کاری و کارهای موازی...
خودم هم دارم در این جریان و دریای مواج غرق می شم.
قرار نیست اتفاقی بیافتد برای این فرهنگ کهن.
به نظرم بهتره اول بریم قدری رفتار خود را درست کنیم و بعد بیاییم....
یه مجموعه درست کردن به نام وابسته و هر روز بعد از بیست و سی نشون می دن.
توی این برنامه هر چیزی که تا حالا نشون ندادن و نگفتن دارن نشون می دن.
یهو کازینو نشون می دن. یهو فوحش میدن.
امشب هم نه گذاشته و نه برداشته از زبان اسدالله علم داره خاطرات می خونه می گه اون شاه(منظور محمدرضا پهلوی) فقط گ.....اد بازی در می اورد.
آخه خدا وکیلی این حقشه برای خراب نشون دادن خرابی های یه نفر بیای همه چیزو خراب کنیم.
پای این برنامه بچه نشسته، جوون نشسته و اصلا مردم نشستند.
این چه وضع برنامه سازیه؟
قبول
ما هم قبول داریم که شاه بد بود. بد کرد. بد رفت .
ولی هرچه بود بخشی از تاریخ این مملکت است.
به راحتی با آب بی آبرویی تاریخ را نشویید.
شاه فلان کاره بود و بهمان کاره بود گفتنش به این صورت صحیح نیست.
آقای صدا وسیما یه کمی بیشتر برنامه هایتان را بازبینی بفرمایید...
شاخسی:
شاخسی آیینی است مختص آذری زبان ها که به گفته خودشان منظور از شاخسی شاه حسین گویان است.
در روز عاشورا از ابتدای صبح دسته های عزاداری با تجمع در مقابل تکیه ها و مساجد آماده راه اندازی دسته می شوند.
این دسته ها که بیشتر در اردبیل و شهرهای اطرافش وجود دارند با چوب های رنگ شده بزرگی که در دست دارند وبه صورت هماهنگ بالا و پایین می روند به صورت دودمه (ایراد و جواب) اذکاری را می گویند که نظم و هیبت خاصی به دسته می دهد.
بزرگی آغاز می کند و می گوید:
شاخسی و بعد افراد حاضر در دسته اول با هم و هماهنگ می گویند شاخسی و در جواب دسته دوم می گویند واخسی و همینطور اذکار گفته می شوند. که به این مراسم نمادین اصطلاحا شاخسی و یا همان شاه حسین گویان
دسته اول : دسته دوم :
شاخسی واخسی
حیدر علی
شهید امام
مظلوم حسین
الفدا کربلا
البته از یکی از دوستان آذری شنیدم که لزومی بر چوب دست گرفت نیست و این آیین بدون چوب هم برگزار می شود.
با آرزوی سلامتی برای همه نوکرای اهل بیت و رونق هرچه بیشتر خیمه اباعبدالله...
منبع: مصاحبه و تحقیق میدانی
در حوزه فرهنگی هر کس هر کاری دوست داره می کنه...
فلان ارگان شهدای هسته ای می گیره
فلان نهاد شهدای اتمی می گیره
فلان دستگاه سوختگان دانش می گیره
بالاخره هر کس دستش می رسه یه عنوان می سازه و یه دبیرخونه و یه فراخوان و یه تعداد شرکت کننده همین جوری می شه همایش و جشنواره و میلیون ها تومن پول بیت المالی که به عنوان کار فرهنگی خرج می شه.
بعد توی جاهای دیگه: همه می یان یه پولی رو جمع می کنن می ذارن توی بانک بعد با سود اون هر سال میلیاردی به بهترین های واقعی جایزه می دن و این می شه که اولین هاشون تا صدمین ها پیش می ره.
ولی توی کشور ما همه اولین ها مون اولین می مونن. مگر چندتا جشنواره که اونا رو هم اسم فجر و انقلاب نگه داشته.
خلاصه دلم از دسن این برنامه های صدمن یه غاز خونه
بعضی وقتا فکر می کنم منم درگیر همین سیستم شدم.
ولی تا جایی که بتونم مقابل برنامه های کیلویی و بدون هدف می ایستم.
به خدا دیشب از دیدن تیزر یکی از همین جشنواره ها خیلی ناراحت شدم. از بس که مبتدیانه و ناجور بود.
تا کی این روند ادامه خواهد داشت؟
خدا می داند
شاید درک این موضوع برای خیلی ها دشوار باشد که ما شیعیان امامی داریم که در حدود 1300 سال پیش به دنیا آمده است و به خواست خدا در پشت پرده غیبت منتظر دستور حضرت باری تعالی برای ظهور و گسترش عدل و داد است. ولی کمی خوب که می نگریم می بینیم چه زیبا اعتقادی است این مهدویت، که انسان را از دست خیلی سوال های بدون جواب که نتیجه شان در آخر به پوچی می انجامد نجات می دهد.
اینکه آخر این دنیا چه می شود؟
مردم محروم و مستضعف چه زمانی به حقشان می رسند؟
چه کسی مقابل ظلم و جور می ایستد؟
اسلام واقعی را چه کسی برپا می کند؟
عدالت را چه کسی اجرا می کند؟
ظاهر و باطن چه کسی مملو از خداست؟
و در حکومت چه کسی جایی برای متملقین و چاپلوسان و دروغگویان نیست؟
و جواب همه این ها را پیدا می کنی وقتی دلت را به صاحب واقعی اش بسپاری...
ضمن تسلیت به مناسبت امام حسن عسکری به بهانه آغاز ولایت حضرت مهدی عج تعالی فرجه الشریف این عکس از یک غروب دلگیر توسط یک دوربین متوسط گرفته شده امیدوارم مفید نظر شما باشه...